کد خبر: ۱۶۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز بیان کرد: 

 شعار پوچ آزادی بیان غربی‌ها

 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز گفت: وضعیت موجود نشان می‌دهد که غرب به ویژه ایالات متحده در شعارهای خود به آزادی بیان و اطلاعات تأکید می‌کند؛ اما این آزادی‌ها غالباً در راستای منافع سیاسی و اقتصادی خود تفسیر می‌شوند.

 احمد مصلی نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: وضعیت موجود نشان می‌دهد که غرب به ویژه ایالات متحده در شعارهای خود به آزادی بیان و اطلاعات تأکید می‌کند؛ اما این آزادی‌ها غالباً در راستای منافع سیاسی و اقتصادی خود تفسیر می‌شوند.
 
 وی افزود: این دوگانگی به وضوح در برخورد با رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر مشاهده می‌شود، زمانی که انتقادات به منافع غرب آسیب می‌زند به سرعت سرکوب می‌شود.
 
 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز با بیان اینکه این وضعیت نشان می‌دهد که غرب به جای ترویج واقعی آزادی به دنبال کنترل روایت‌ها و اطلاعات است، گفت: این رویکرد به بی‌اعتمادی جهانیان به ادعاهای غربی منجر می‌شود و به عنوان یک ابزار سلطه عمل می‌کند.
 
 مصلی نژاد ادامه داد: دولت‌های غربی به بهانه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و جرایم سایبری فشار زیادی به پلتفرم‌های فناوری اطلاعات وارد می‌کنند تا به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند.
 
 وی یادآور شد: این فشارها نه تنها نقض حریم خصوصی و حقوق بشر است؛ بلکه به عنوان ابزاری برای کنترل اجتماعی و سیاسی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد که این رویکرد نشان می‌دهد که دولت‌ها به جای تقویت امنیت کاربران در تلاش هستند تا از اطلاعات شخصی به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.
 
 معاون علمی‌پژوهشی سازمان بسیج اساتید فارس در ادامه خاطرنشان کرد: گزارش‌ها حاکی از تلاش‌های مستمر غرب برای کنترل حاکمیت مجازی کشورهاست، این تلاش‌ها با تنظیم پروتکل‌ها و قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد و به ویژه در شرایط بحران به عنوان ابزاری برای مهندسی اجتماعی و سیاسی به کار می‌رود.
 
 مصلی نژاد تأکید کرد: این نوع کنترل نه تنها حاکمیت ملی دیگر کشورها را تضعیف می‌کند؛ بلکه به طور مستقیم بر آزادی‌های فردی تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل است که کشورها باید به دنبال تقویت زیرساخت‌های فناوری داخلی و اجرای قوانین حمایتی باشند.
 
 وی با بیان اینکه غرب در مواقع بحران به راحتی از پلتفرم‌های جهانی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند، مطرح کرد: این مصادره به معنای محدودکردن دسترسی به اطلاعات واقعی و ترویج روایت‌های یک‌سویه است که به نفع سیاست‌های استعماری آنهاست، این اقدامات به تضعیف دموکراسی و آزادی بیان در کشورهای دیگر منجر می‌شود؛ لذا جوامع باید به تقویت پلتفرم‌های بومی و مستقل روی آورند.
 
 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز افزود: وضعیت موجود نشان می‌دهد که فناوری‌های اطلاعاتی در نظر غرب تنها ابزارهایی برای تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی هستند.
 مصلی نژاد در ادامه تصریح کرد: این رویکرد باعث می‌شود که ارزش‌های انسانی و اخلاقی در استفاده از این فناوری‌ها نادیده گرفته شود و به ایجاد نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی منجر می‌شود؛ لذا باید به سمت توسعه فناوری‌های انسانی محور و اخلاقی حرکت کرد.
 
 وی تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بومی را ضروری دانست و گفت: مسئولین مربوطه بایستی قوانین حمایتی برای حفاظت از حقوق کاربران وضع کنند، همچنین افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات فضای مجازی و افزایش سطح سواد رسانه‌ای و ترویج استفاده از فناوری‌های امن و اخلاقی باید در اولویت قرار گیرد که این اقدامات می‌تواند به تقویت حاکمیت ملی و حفاظت از حریم خصوصی کاربران کمک کند.

انتهای خبر/224224
 

برچسب ها: غرب ، شعار ، آزادی بیان
نظرات بینندگان